Na jakim etapie rozwoju jest zniechęcony adept Według Herseya i Blancharda?
Na jakim etapie rozwoju jest zniechęcony adept Według Herseya i Blancharda?

Na jakim etapie rozwoju jest zniechęcony adept Według Herseya i Blancharda?

Hersey i Blanchard opracowali model rozwoju adeptów, który opisuje różne etapy, przez które przechodzą osoby uczące się nowych umiejętności. Jednym z tych etapów jest etap zniechęcenia, który może wystąpić w pewnym momencie procesu rozwoju. W tym artykule przyjrzymy się temu etapowi i omówimy, jak go rozpoznać oraz jak pomóc adeptowi go przezwyciężyć.

1. Model rozwoju adeptów Herseya i Blancharda

Model rozwoju adeptów Herseya i Blancharda składa się z czterech etapów:

  1. Etap 1: Nieświadomość – na tym etapie adept nie zdaje sobie sprawy z własnych braków wiedzy i umiejętności.
  2. Etap 2: Świadomość – w tym etapie adept zdaje sobie sprawę z własnych braków i rozpoczyna proces nauki.
  3. Etap 3: Zniechęcenie – na tym etapie adept może odczuwać frustrację i zniechęcenie z powodu trudności napotkanych podczas nauki.
  4. Etap 4: Kompetencja – na tym etapie adept osiąga poziom umiejętności, który pozwala mu wykonywać zadania samodzielnie i skutecznie.

2. Jak rozpoznać zniechęcenie u adepta?

Zniechęcenie u adepta może objawiać się różnymi oznakami. Oto kilka przykładów:

  • Brak motywacji do kontynuowania nauki.
  • Poczucie bezradności i frustracji.
  • Spadek zaangażowania w zadania.
  • Unikanie sytuacji, które wymagają wykorzystania nowych umiejętności.
  • Negatywne nastawienie i pesymizm.

3. Jak pomóc adeptowi przezwyciężyć zniechęcenie?

Jeśli zauważysz, że adept znajduje się na etapie zniechęcenia, istnieje kilka sposobów, które mogą mu pomóc:

  1. Wsparcie emocjonalne – ważne jest, aby okazać adeptowi wsparcie i zrozumienie. Słuchaj jego obaw i problemów, udzielaj pozytywnych komentarzy i motywuj go do kontynuowania nauki.
  2. Podział na mniejsze cele – pomóż adeptowi podzielić długoterminowe cele na mniejsze, łatwiejsze do osiągnięcia cele. To pomoże mu zobaczyć postępy i utrzymać motywację.
  3. Udostępnienie dodatkowych materiałów – dostarcz adeptowi dodatkowe materiały edukacyjne, które mogą pomóc mu w zrozumieniu trudniejszych zagadnień. To może zwiększyć jego pewność siebie i zaangażowanie w naukę.
  4. Współpraca z innymi adeptami – zachęć adepta do współpracy z innymi osobami uczącymi się tych samych umiejętności. Wspólna nauka i wymiana doświadczeń mogą pomóc w przezwyciężeniu zniechęcenia.

Zniechęcenie jest naturalnym etapem rozwoju adeptów. Ważne jest, aby zrozumieć, że każdy może napotkać trudności podczas nauki nowych umiejętności. Kluczem do przezwyciężenia zniechęcenia jest wsparcie, motywacja i podzielenie celów na mniejsze kroki.

Pamiętaj, że każdy adept może przechodzić przez etap zniechęcenia w różnym czasie i w różnym stopniu. Dlatego ważne jest, aby być cierpliwym i elastycznym w procesie uczenia się. Z czasem, dzięki odpowiedniemu wsparciu, adept będzie mógł pokonać zniechęcenie i osiągnąć poziom kompetencji.

Według Herseya i Blancharda, zniechęcony adept znajduje się na etapie „niekompetencji nieświadomej”.

Link do strony: https://www.ufendi.pl/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here